Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

endnu et projekt 23 okt 2024 19:51 #6906

• Cleilers
  • Cleilers's profilbillede Emne forfatter
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 136
Well, skulle fruen spørge så har jeg selvfølge kun tre pramme......:P :whistle: så den nye her (nr 6) shhhhhh. Men altså ja endnu en kravlepram men det er ikke en hvilken som helst pram. ejeren af prammen har haft den i mange år. den gode mand selv har nået en alder hvor kravlejagt alligevel ikke rigtigt går længerne... knæene kan ikke rigtigt mere, som han siger, og det er faktisk ganske faire, han har i den grad staget mange, mange kilometer vand af igennem sit lange liv og med en alder på 90 år, er det altså helt i orden at lægge op...
Prammen, den trænger til en kærlig hånd, det er jo bygget i finér og min plan er at restaurere mest muligt i samme materiale, det bliver dog først til foråret at det projekt kommer rigtigt igang men vinteren den skal bruges på at få styr på de materialer og teknikker der er brugt på prammen sådan at prammen står som da Ole brugte den, og historien om den specielle pram kan fortsætte....
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, Lars Olsen, Viktor_Krsn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

endnu et projekt 23 okt 2024 21:55 #6908

• tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 84
Til lykke! Den ser fed ud.

Du bør øve dig i svaret "Den har jeg haft længe" - Det er min go to når det modbydelige "Hvornår har du fået den?" lander herhjemme. Den vil jo altid være sand, så længe du ikke definerer dine tidsbegreber alt for snævert. Og så har jeg lært at man med fordel kan lade være at opbevare synligt ens ting samme sted.
Følgende bruger(e) sagde tak: Cleilers

endnu et projekt 24 okt 2024 07:10 #6909

• Reher
  • Reher's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 58
Mega sejt.. og endog en "hjemmestrikket" én.
-jeg har altid tænkt over om ikke "bare" man kunne lave sådan en i finér... meeen, det er nok ikke "bare lige".

Uanset, den er fed, og en kravlejæger på 90, det kan man kun have respekt for, det lige lidt mere cool, at du så lader hans projekt leve videret)
Hvis du shiner den op som dine andre projekter, så er der garanteret masser af kravl i den endnu.. God vind med projektet!

Og så den "varme kartoffel" med fruen :evil: Min klart største "beet" mht. grejet er, at hvis jeg går til det evige Østen før min kone, og hun sælger mit udstyr til det hun "tror" det har kostet.. Så er der mange jægere der gør en god handel :woohoo: :P :lol:

endnu et projekt 24 okt 2024 07:47 #6910

• Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 331
Tillykke med prammen og projektet ;-)

Jeg kan se (og læse mig til) at det Ole A der har haft den før.
Der kaldte han den Little Boat.
(Den kan man læse meget mere om her på siden i bådarkivet.)

Min hukommelse siger mig at den forsvandt fra ham for en del år siden.
Han var temmelig "trist" over det, da den jo havde en helt speciel historie.
Så dejligt den kom tilbage til ham igen.

Spændende og prisværdigt du giver den et nyt liv Christian.

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

endnu et projekt 24 okt 2024 10:37 #6912

• Chr G
  • Chr G's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 24
Jeg er ret sikker på, at denne pram har en ret høj skærm, malet mørk som en sten, og med hvide mågeklatter malet på.
jeg har gennem årene snakket flere gange med Ole And, om fordele og ulemper ved at ligge ned / sidde op, og han fandt da også ud af, at det godt kan lade sig gøre at skyde et par ænder, ved sidde op jagt

endnu et projekt 24 okt 2024 16:09 #6913

• Cleilers
  • Senior Member
  • Senior Member
Tak, Torben, og jer andre, ;-) det er fuldstændigt rigtigt at den forsvandt fra ham, den pram som han, iøvrigt har været aller gladest for. Heldet ville dog at der oprindeligt blev bygget to helt ens pramme af denne model, en til Ole og en til en gammel jagtkammerat. Med snilde lykkedes det Ole at få lov at få kammeratens pram, som nu står hjemme hos mig

Det er også korrekt at Ole fik lavet en høj skærm til den. Den er dog helt opløst og der kommer jeg til at lave en lav “liggened” skærm. Da jeg foretrækker at ligge ned… men ja Ole fik ænder med hjem fra “kontorstolen” :-)

tilføjelse: Well. efter at have gennemgået den må jeg sige at det eneste rigtige er at fastholde det oprindelige udtryk. Da den er bygget af finer og cockpittet stadig fremstår rimeligt flot så må den blive renoveret til den jagt den oprindelig var tænkt som nemlig som en "siddeop" pram...

Sidste redigering: af Cleilers.

endnu et projekt 29 okt 2024 16:37 #6920

• Cleilers
  • Senior Member
  • Senior Member
Så har der været tid til at se lidt på skaderne.. umiddelbart er den værste skade stævnen, råddet har fået lidt godt fat men måske jeg kan være heldig at det ikke er gået helt igennem træet sådan at jeg kan "fikse" det med epoxy. cockpitkanten er godt nok smuldret helt i stykker men den ligner noget der er relativt "let" at skifte ud. Den indevendige del af prammen ser til gengæld rigtig fin ud efter at sand, snask og en minks efterladenskaber er fjernet
men nu skal jeg finde et sted hvor den kan komme til tørre
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen

endnu et projekt 29 okt 2024 21:33 #6921

• Reher
  • Reher's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 58
Hvor er det sejt!
Jeg elsker sådan noget! hvis ikke vi havde boet så småt, tør jeg slet ikke tænke på antallet af projekter jeg ville kaste mig over.
- cool at du (prøver) at få liv i den gamle pram igen.

Er det finnér/spånplader, på træskelet, den er lavet af eller? - og er det fiber eller en slags topcoate der ligger yderst?

Sidste redigering: af Reher.

endnu et projekt 01 nov 2024 21:10 #6924

• Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 88
Er den belagt med glasfiber, eller i rent finer?

endnu et projekt 06 nov 2024 19:24 #6927

• Cleilers
  • Senior Member
  • Senior Member
det er finer beklædt med epoxy, ingen glasfiber. og det er her problemet opstår, kanten mellem skrog og top skulle nok have haft et bånd glasfiber idet epoxyen er revnet rigtig mange steder og vand derfor har kunne trænge ind, overgangen har simpelthen ikke været stærk nok..

• Side:
  • 1
  • 2