Skud i luften (flugtskud)
Dette indlæg måtte jo komme, ovenpå’ indlægget om “Skud på vandet” ……:………………(se under: Tema: Udstyr)
Skud i luften er, SUVERÆNT, den enkelte strandjægers valg…men jægeren skal gøre op med sig selv, om flugtskuddet kan forsvares, her blir’ selvkontrollen sat på prøve.
En god forberedelse til flugtskud er, at gå på flugtskydningsbanen at øve sig. Som opsøgende strandjæger er trapskydning en god diciplin.
De seneste 11 sæsoner har mine skud på stranden, altovervejende været flugtskud (MIT valg).
Som Henrik “Tybjerg”, er osse’ min skyder stillet i skabet, jeg pga problemer med “skyde-øjet”. Søndag den 24. oktober “lagde jeg op” med et skud på vandet, sæsonens første og eneste “gulvskud”.
Mine skud, fra prammen (forhåbentlig foreløbige) 1/9-24/10: 73 skud+9 fangstskud, dvs 72 flugtskud og 1 skud på vandet.
Skud i luften, efter kravl, eller på opfløj fra siv, og i øvrigt osse’ skud i luften, til fugle der slår til lokket, oplever jeg som “nemme” skud, pga de små foranhold, skuddet kræver for at ramme fuglen.
Med venlig hilsen, cpfj
22/10-2021: Gråænder skudt på opfløj. Disse 5 blev “ordnet” ved broen. På resten af turen nok 2 gråænder på opfløj (de beholdt tøjet’ på, til dagen efter).
Turen: 15 km på stikkerne, 10 skud, incl 1 fangstskud og 2 forbiskud (må være fejl i patronerne)
Prammen: Modificeret “Jan Andersen/Sundby Pram”
Kanonen: Beretta Xtreme Unico 12/89 m/kick off. Tilkøbt choke: “PatternMaster HP OP choke (Extented Full Unported)”