Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Alene på Havjagt - er det acceptabelt - gør man det 07 nov 2024 20:02 #6930

• Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 331
Tillykke med fuglene.
Super du havde en god oplevelse i det (næsten) stille vejr.

Jeg var deroppe 19/10
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Alene på Havjagt - er det acceptabelt - gør man det 07 nov 2024 21:10 #6931

• fmadsen
  • fmadsen's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 7
Ikke noget problem at tage af sted alene, så længe man kan magte alle funktioner på båden alene i alt slags vejr, det må man så gøre op med sig selv, om man kan.
Det er snart jul, så et gammeldags kompas og en håndholdt GPS beregnet til et maritimt miljø, helst med knapper ikke touch-skærm ville stå meget højt på min ønskeseddel.
En VHF-radio evt håndholdt ville også være højt placeret, nuvel det kræver et certifikat at bruge det, men bruges det kun til nødopkald, så får man sikkert tilgivelse.
Der er moblidækning skriver du, det er fint og en smartphone kan meget, men jeg betror ikke mit liv til en smartphone, de er ikke venner med saltvand.
Jeg vil være 100 på at kunne finde i land, selv i den tætteste tåge, kompasset svigter aldrig og jeg vil gerne kunne tilkalde hjælp fra andre både med VHF.
Der er forskel på at ligge i en pram tæt på land og så at sejle på Isefjorden, der er et relativt stort vand.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Alene på Havjagt - er det acceptabelt - gør man det 08 nov 2024 18:28 #6932

• John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 74
Halløj.

Når jeg dvæler ved jagtjournalen, er jeg nok alene på motorbådsjagt i 75 % af turene.

Det kan sagtens gå at tage alene på havet, men du har kun dig selv, og det skal indtænkes i sikkerheden!
Jeg kunne skrive tykke bøger om sikkerhed til søs, og jeg har selv en fast rutine med ekstra motor, brændstof, søkort, GPS, kompas og alt det I nævner. Jeg har sågar en overlevelsesdragt i båden. Jeg gider ikke skrive alt det om at tisse i en pøs, at huske dødemandsknappen i bæltet og Søsportens Sikkerhedsråds 5 sejlråd, for det ved I jo godt.
Så er jeg medlem af Dansk Sø Rednings Selskab, men de kommer jo kun, hvis jeg kan ringe til dem.... Jeg har lavet et stik i båden, så jeg kan lade mobilos op undervejs.
Jeg har p.t. ingen VHF, men jeg prøvede en håndholdt model, der kunne flyde og det hele. Det virkede ikke.

Det lyder måske overdrevet, men "mit farvand" ved Endelave, Samsø, Nordfyn og Tunø er en smule større end Isefjorden. Jeg kan ikke tage på motorbådsjagt, hvis det blæser meget over 5 sekundmeter.
I øvrigt skal jeg sejle noget langt efter fuglene i øjeblikket. Men frisk luft er der masser af...

Knæk & bræk
John
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Alene på Havjagt - er det acceptabelt - gør man det 08 nov 2024 21:04 #6933

• Torben
  • Torben's profilbillede Emne forfatter
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 1
Jeg har en garmin plotter med søkort monteret og så snart jeg har tager kurset også en håndholdt vhf :-)

Sidste redigering: af Torben.

Alene på Havjagt - er det acceptabelt - gør man det 09 nov 2024 00:02 #6935

• fmadsen
  • fmadsen's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 7
Min erfaring er at en håndholdt VHF virker, men den er selvfølgelig med begrænset rækkevidde.
Dels dens antennens størrelse og den effekt den kan sende med.
Dertil skal lægges kimningen (horsontlinjen), der sætter grænser, så det groft sagt kun er de både / skibe man kan se, man kan kalde til
VHF følger rette linjer ikke jordens krumning.
I en jagtbåd er man måske kun 1 m over havoverfladen og rækkevidden 3 – 5 km, men man har lov at håbe der er et stort skib i nærheden, der kan fange signalet længere væk.
Lyngby Radio med deres kyststationer har også til opgave at formidle kommunikation mellem skibe, så måske kan de hjælpe med at udsende en pan-pan meddelelse om hjælp.
En gang kunne man ringe til dem, men det kan man måske ikke mere?
En håndholdt VHF er ikke uden værdi, men heller ikke et vidundermiddel.

Sidste redigering: af fmadsen.
  • Side:
  • 1
  • 2