Halløj.
Når jeg dvæler ved jagtjournalen, er jeg nok alene på motorbådsjagt i 75 % af turene.
Det kan sagtens gå at tage alene på havet, men du har kun dig selv, og det skal indtænkes i sikkerheden!
Jeg kunne skrive tykke bøger om sikkerhed til søs, og jeg har selv en fast rutine med ekstra motor, brændstof, søkort, GPS, kompas og alt det I nævner. Jeg har sågar en overlevelsesdragt i båden. Jeg gider ikke skrive alt det om at tisse i en pøs, at huske dødemandsknappen i bæltet og Søsportens Sikkerhedsråds 5 sejlråd, for det ved I jo godt.
Så er jeg medlem af Dansk Sø Rednings Selskab, men de kommer jo kun, hvis jeg kan ringe til dem.... Jeg har lavet et stik i båden, så jeg kan lade mobilos op undervejs.
Jeg har p.t. ingen VHF, men jeg prøvede en håndholdt model, der kunne flyde og det hele. Det virkede ikke.
Det lyder måske overdrevet, men "mit farvand" ved Endelave, Samsø, Nordfyn og Tunø er en smule større end Isefjorden. Jeg kan ikke tage på motorbådsjagt, hvis det blæser meget over 5 sekundmeter.
I øvrigt skal jeg sejle noget langt efter fuglene i øjeblikket. Men frisk luft er der masser af...
Knæk & bræk
John