Jafi prammen


Jafi

Foto: Carsten Holm Clausen



Jagtformer


Trækjagt på det lave som det dybe vand, Kravlejagt, Mortorbådsjagt i begrænset omfang i beskyttede vande.


Beskrivelse

Jafien er en allround pram

Der nu leveres med indbyggede lufttanke, som gør prammen synkefri. Den kan i bordfyldt stand flyde med mindst en mand ombord og samtidig roes.
Prammen er søstærk, nogen lunde stabil og rummelig. Siddende på røven i jafien, har jeg ikke oplevet noget utrykt og har besøgt mange forskellige steder fra det lave til dybere åbne vand.
Jafien kan anvendes til næsten alle former for strand- og havjagt.
Til motorbådsjagt kan det dog kun anbefales at den anvendes i kystnære områder af sikkerheds mæssige hensyn.


Mikaelws har her beskrevet hans oplevelser med Jafien.


En rigtig fin allround pram. Den fåes både synkefri (de nyeste) og uden tanke (de gamle) - de gamle er desuden ofte noget tungere i godset. Min omkring 60 kg. De nyeste noget lettere.

Rummer ca 50 hvinænder/svømmeæner eller 35 edderfugle - dette uden at bruge dækket. Påsætter man her øjer og ordner sine lokkere på karabinhager kan der være det dobbelte. Men pas på da vægten her ændrer bådens stabilitet en hel del. Så ikke på dybt vand i alt for blæsende vejr.

En Jafipram er rigtig god at ro - måske den mest letløbende jeg har prøvet. Nogle enkelte skotter den som en Langelænder - de fleste roer alm. - hvis det var mig ville jeg vælge alm. facon da det samtidig er ganske effektivt at skotte båden mod agter - man er hurtigt efter en anskudt. Meget effektivt. clamcleats osv. Så er man hurtigt derude. Når man skal tilbage roer man bare alm. op mod vinden. Den anden vej går nemt da det jo stort altid forgår i medvind.

Prammen kan bruges til det hele - jeg forsøgte desuden med kravle skærm men gav op for hurtigt. kan sagtens bruges - model: Siddeop. Desuden en meget sikrere båd end de fleste kravlepramme.

Jeg havde 2 hk motor - hvilket gik fint - kunne ligge under fordækket hvor det ellers var lovligt. Fiskede også fra jafien.

Pga. formen har den tildens til at rulle en del i forhold til feks. fønsskallen og langelænder/svendborgpram. Men det vænner man sig til. Og det er ikke ubehageligt. Rygter siger man skal passe på hjemmestøbte da ikke alle modeller har originalens stabilitet!

En rigtig fin pram som jeg brugte til dykænder og fiskeri (boble til svømmeænder) - andre bruger med stort held jafien til alt pramjagt også gæs.

En Jafi med lufttanke kan roes bordfyldt - det er forholdsvist nemt at trække sig op i båden over bagdækket hvis man gud- forbyde - det skulle ryge udenbords. Man skal bare huske ikke at have noget på bagdækket når man feks. ligger på træk. Hvis motor sidder på kan man ikke komme op - jeg kan i hvert fald ikke.


Jafi trækpram

Foto: Claus Lind Christensen



Teknisk Data

  • Vægt: 55 kg uden motor
  • Længde: 3,7 meter
  • Bredde: 98 cm.
  • Højde: 55 cm.
  • Dybdegang: ca. 10 cm med last. cm
  • Fribord: 25 cm.
  • Cockpit:1,35 X 0,65 cm.
  • Bund: Rund med en en lille køl.
  • Åre eller pagaj.
  • Åre længde: 1,8 meter
  • Motor: Påhæng, 2,3 Honda 4 Takt med kort ben, passer glimrende
Jafipram

Foto: Carsten Holm Clausen


Jafi prammen

Foto: Carsten Holm Clausen



Konstruktør

Viggo Fynboe, Den gamle strand- og havjagt konsulent


Jafi pram

Her ses Den sidste statslige strandjagtskonsulent i Danmark, Viggo Möller Fynboe fra Svendborg, i sin første testsejlads i Jafi prammen


Tips, ombytninger og forbedringer

  • Ekstra agter fortøjning i agter enden er en god ting. Prammen er bestilt med denne og er ikke på originalt.
  • Cam cleats eller frølår
  • sikring af åre og åregaffel
  • Cam cleats, som her er anvendt, mine er i størrelsen 6 - 12 mm. snor

Vil udfra egne erfaringer anbefale at man får sat en rustfri skinde på kølen ved køb af ny pram eller man selv laver det.


Jafi trækpram

Foto: Carsten Holm Clausen


Her har Nicolai lavet et side monteret motorbeslag for en elmotor.


Jafi træk pram

Foto: Nicolai Nielsen


Jafi

Foto: Hans Jørgen Lundgaard


Jafi pram

Foto: ?


Jafi pram

Foto: Mads Hay Pedersen


Jafi

Foto: Mads Hay Pedersen


Her er der lavet motorbrønd i en jafipram, det giver en god og sikker styrring af prammen fra cockpittet.


Jafi

Foto: Jens Stolts


Denne jafi er lavet så der kan fyldes vand i, igennem lugen på fordækket, ja så det er nærmest en sænkejafi.
Prammen skulle efter sigende være meget effiktiv da ejeren som regl altid kommer hjem med et par håndfulde fugle. Om det er prammen som er god eller Ejner bare er snu, det må stå hen i det uvisse.


Jafi

Foto: ?


Jafi`ens gode egenskaber er også kendt i udlandet, som her hvor Henrik fra Sverige, har importeret en jafi fra Danmark.