Mopa Patrol


Mopa patrol

?


Jagtform


Motorbådsjagt og trækjagt på åbent vand.


Mopa patrol

Foto: Claus Lind Christensen


Beskrivelse

En særdeles fin motorjæger med mange anvendelses muligheder, som jagt, fiskeri og turbåd. Båden er let at traile og kan sættes i vandet direkte fra stranden.
Båden er går fint ind til kysten, hvis der skal hygges med noget varmt mad eller bene skal strækkes. Bunden er udstyret med to meder, der gør at båden ikke ligger sig om på siden.


Mopa er lavet i 7 udgaver, Mopa 2, Mopa Senior, Mopa sprint Mopa Patrol, Mopa Patrol Explore, Mopa Greenland Explore og Mopa Expedition.
Det er dog kun Mopa Patrol Explore, Mopa Greenland Explore og Mopa Expedition, der stadig produceres. I 1978 købte skibybådene Aps, rettighederne til Mopa 2 og producerede 287 stk. Mopa 2. Båden blev stadig udviklet. I 1981 kom Mopa Senior som der blev produceret 88 stk. af og i 1983 kom Mopa Sprint som der blev produceret i 80 eksemplarer af. Mopa Sprint var til motor med langt ben, dette blev ændret til motor med kort ben i 1985 og båden kom til at hede Mopa Patrol.


Mopa patrol

Mopa patrol

Foto: Carsten Holm Clausen


Teknisk Data

  • CE godkendt i kategori C
  • Opdrift i 5 lufttanke: 580 liter
  • Vægt uden motor: 230 kg. Vægt fuldt apteret med 20 HK Honda, tæppe og batteri...ca. 350 kg.
  • Længde: 5,32 meter / 17,45 fod
  • Bredde: 1,60 meter
  • Totalhøjde i kahyt: 95 cm ?
  • Dybdegang: ca. 20 cm med motor vippet op.
  • Fribord: 25 cm
  • Cockpit: ?
  • Bund: køl og 2 meder, den kan stå på jorden uden at, ligge sig på siden.

At sejle Mopa er en livsstil


Der findes to klubber i Danmark, hvor livsstilen er at sejle Mopa. I nedenstående link findes mange gode råd til indretninger og mere udstyr


Jysk Mopaklub: Link til hjemmesiden Jysk Mopa, klik her. :


Øernes Mopaklub: Link til hjemmesiden Øernes Mopaklub, klik her. :


Mopa patrol

Foto: Carsten Holm Clausen


Mopa patrol

?


Tips, ombytninger og forbedringer


Torsten Olesen har fundet denne metode til en reservemotor på mopaen.
Beslaget sidder ganske enkelt på søgelænderet lige bag cockpittet så en motor kan betjenes her fra. Ofte kan en mindre motor drejes nærmest hele vejen rundt, dette gør det muligt at placere motorbeslaget paralelt med båden.


Mopa patrol

Mopa patrol

Torsten Olesen


Simon Kortegaard har konstrueret en sprayhood.
Den har den fordel at den klipses ned over mandehuls listen ,med de små plast bøjler ,og der skal derfor ikke monteres beslag eller bores huller, den fjernes med lethed ,og kan opbevares på hylden foran i båden ,når den ikke bruges ,så den fylder da minimal.


Mopa patrol

Mopa patrol

Mopa patrol

Foto: Simon Kortegaard


Stabil Wings er ny udviklet, til forbedring af mopaens sejle egenskaber.
Stabil Wings øger bæreevnen betydelig ved sejlads, man vil mærke og se at agterenden løftes højere op af vandet.
Mopaen har lettere ved at komme "ud" af vandet, når man er lastet til tur eller har flere personer ombord.
En dejlig side gevinst er at hastigheden stiger med ca. 2 knob (20 hk Honda), mest markant er hastigheds stigningen med større last ombord.
Båden er desuden mere sidestabil i kraft af, at vingerne rager ud fra siden og bremser bådens side bevægelser hurtigere.
Stabil Wings, monteres let med de medfølgende skruer og monterings vejledning.